ЗАКОН на ГЕРБ проф. Михаил Мирчев Кандидат за кмет на София Първа ПРЕСконференция. Част 3 София, Национален пресклуб БТА, 10 часа 16 септември 2015, сряда
Досещате ли се, че образователната система, училищната специално, не дава само знания? Тя преди всичко възпитава. Включително в патриотични национални ценности. Образователната система възпитава, защото дава историческа приемственост. Какви сме били и какви ще бъдем чрез мисълта, психиката, ценностите, представите на нашите деца и на нашите внуци в момента. Така че когато по този начин се посяга брутално срещу училищната система и се разпада нейната единност, елиминира се възпитателния ефект в нея. Унижава се учителят. Вместо учителят да бъде стабилизиран като обществена фигура и обществена мисия, чрез този закон той допълнително ще бъде смачкан и унизен. Всъщност какво се прави? Вадят ни от Европа и ни тласкат някъде към необразования Трети свят. Това значи да посегнеш по този брутален начин на фундаменталния за нацията и държавата и бъдещето на всички образователен закон. Само ще маркирам няколко неща. По тази проблематика ние ще имаме специална експертна кръгла маса. И тепърва ще говорим и в следващите пресконференции. Не само по принцип, но и ще вадим скандални въпроси. Първо. Още в самото заглавие обърнахте ли внимание, че класическия, традиционния, свързан с исконната българска съдба на оцеляване на българите термин „просвета” – ценностен, съдържателен, психологически термин, беше заместен с технократския, сухия, нищо не говорещия от ценностна гледна точка термин „образование”. Систематично се изважда от този закон всичко ценностно. Този закон се гледа чисто технократски. Все едно в училището няма живи хора и не се подготвят като граждани за страната си. Все едно там основното не е психиката и ценностите на нашите деца, нито тяхната идентичност към нашата нация и нашата българска държава. Второ. Държавно плащане за частни училища. Голям скандал. Много се говори по този въпрос. Привилегия на частниците в образованието. И сега какво ще стане? При такава стагнация в икономиката, всякакви хора – мутри и не мутри – ще тръгнат да създават нови училища, частни и нови детски градини. С алчната идея за двойна печалба. Първо, ще изсмукват колкото се може повече такси от родителите. И второ, допълнително и от държавата. Голяма красота! А какво ще остане като държавно и обществено финансиране за общинските и държавните училища? Още по-малко бюджет. Защото ни трябва 5% от БВП бюджет за училището, а имаме само 3,1% и сега като дадем от това 3,1% на частните училища. Колко ще остане? Всъщност само половина от необходимото, за да може държавата и общините да осигуряват нормално финансиране за училищата за масовия човек. Защото в държавните и общинските училища чии деца учат? Децата на работническата класа. Децата на масовото чиновничество. Децата на бедната интелигенция. Децата на средната класа, но ниската средна класа. Тези, които се занимават с някакъв бизнес, но едва скърпват двата края финансово бюджетно. Всичките тези деца не могат да отидат в частно училище. Всичките тези родители си пращат децата в държавни и общински училища. А държавата чрез тази норма за финансиране на частните образователни институции, всъщност допълнително намалява бюджетните средства. Ефектът се досещате какъв ще бъде. Трето. В този закон се прави нещо абсолютно ужасно. Ключовата дума е автономия. Автономия на отделните училища. Досега имаше държавни образователни стандарти и се знае, че по български език навсякъде се учи едно и също. Знае се, че в 7-ми клас българския език е еди колко си часа. Сега училището Х в Обеля ще реши, че примерно няма нужда от български език. Или за приличие ще учат български език, вместо 20 часа седмично ще го учат 2 часа седмично. И ще изберат да си учат турски език. Или арабски език. Или някакъв друг. Автономия – правят си учебен план. Автономия – в самата дисциплина се прави учебна програма. В едното ще учат Христо Ботев, а в другото няма да учат Христо Ботев. В едното ще учат Николай Лилиев, а в другото няма да учат Николай Лилиев. В едното ще учат български и руски поети, а в другото ще учат турски и германски поети. Това значи автономия. Директорката и 5 учителки около нея, заедно с настоятелите да решат каква ще бъде учебната програма по отделната дисциплина. След което всички материали, чрез които работят учениците. Това пък е терен на корупцията. "Ние сме приятели с тази фирма и всички материали ще ги вземем от тях. Те са тройно по-скъпи и са много по-непрегледни и децата не ги харесват, но няма никакво значение. Автономия." Да си решават проблема, чрез какви материали ще се учат. И накрая методиката. Има методика за образование от ХІХ в. с пръчката през ръцете. Има и либерални методики за образование от края на ХХ в. и началото на ХХІ в. Децата си правят каквото си искат. Нищо не четат, само пеят и танцуват, и рисуват. И всяко училище си прави каквото си иска. Автономия на училището от държавата. Това е начинът, по който единността на училищната система ще бъде само за 2 години разпадната. В отделен регион ще има един вид училища, в другия регион ще има трети вид училища, в четвъртия регион ще има четвърти вид училища. И има нещо специфично, за което не знам защо хората не се досещат. Едно от нашите деца, миналата година от едно училище, се прехвърли в друго училище. Ами старото училище като има един учебен план, а другото училище като има друг учебен план, то самото прехвърляне на детето от едно училище в друго училище става невъзможно. Защото директорките сравняват двата учебни плана. „Там си учил български, математика и не знам си какво, а тук ние не учим български и математика. Я вземи 15 приравнителни изпита и тогава ще те приемем в новото училище, в другия квартал на София, примерно семейството се е пренесло от Люлин в Младост. Знаете ли френската образователна система каква е? В целия свят, не само в държавата Франция, френските детски градини и училища учат по една и съща учебна програма. Учат един и същ учебен материал. Ползват едни и същи учебни материали. За да може французойчето, което е започнало детска градина и първи клас в Анкара, когато се премести във Франция няма никакъв проблем. Веднага отива подготвено и няма проблем с адаптацията. След това родителят като отиде в Южна Америка, отива в същото френско училище и няма проблем при прехвърлянето. И за детето е лесно, и за родителите е безпроблемно. И знанието и идентичността на това дете с всеки следващ клас се натрупва и утвърждава. Красивата българска гербаджийска държава прави точно обратното. Да се разпаднем на стотици анклавчета, културни анклавчета в България. Ужасен е този закон. Антинационален. Лично аз имам една мечта. Да вземем да съборим ГЕРБ през 2016 година и новото правителство веднага да прекрати действието на този образователен закон. За да не може той да влезне в действие от учебната 2016 година. За да не можем да съсипем образованието и децата си. Държавните образователни стандарти. Споменах ги. Министър Танев на въпрос в парламента обеща до края на Юни тази година, не до края на Юни другата година, да направи образователните стандарти. За да може депутатите в парламента като приемат закона, да знаят всъщност съдържателно институциите на училището по какъв начин и какво ще учат децата. Няма ги. Министър Танев не е показал тези образователни стандарти. Депутатите продължават на сляпо да приемат закона. И накрая. Помощните училища. Това са нашите деца, които имат специални образователни потребности. Болни деца, инвалидни деца, аутисти. През последното десетилетие в България се създадоха модерни специални образователни институции за тях по европейска и световна матрица. Като правило това са нови, реновирани, лъскави и много удобни сгради. Там работят модерни психолози, модерни социални работници и модерни педагози. Финансирането досега им беше осигурено. Оборудването им е специално. Родителите вече са свикнали, защото това е втори дом за тези деца. И сега ГЕРБ, за да откраднат сградите и оборудването, това са стотици помощни училища, разрушават институцията. Тези дечица ще ги разхвърлят по така наречените общообразователни училища. Ще им направят някакви центърчета по 4-6 да ги водят на второ, трето място. И става една безкрайна бъркотия. Самите деца ги вадят от една хомогенна, хубава среда, в която те са свикнали. Ще ги изпратят в доста отчуждена и стресова нова среда. Ще принуждават родителите друго да не правят, а непрекъснато да водят децата си от едно училище в другия център, на третото място. Това е една изключителна жестокост към тези деца и тези родители. Защо? Защото има нещо за крадене. Трябва да се откраднат едни модерни сгради и помещения с модерно оборудване. Трябва да направим революция срещу този закон, само че още не се сещам как се прави това в България. В Гърция ми е ясно как се прави, но не го виждам кой и как може да го направи в България. Още по темата вижте тук. Край на Част 3. Обратно към началото |
| Tweet |